Under your skin – ett märke att lita på
Det finns uttryck som fungerar vid många olika tillfällen och som därför dyker upp lite varstans. “Under your skin” är ett sådant. Molly Sandén har skrivit en låt på temat men i Sverige förknippas uttrycket mest med skönhetsvård. Produkter som bryr sig om hur huden reagerar på vad den smörjs in med.
Kort om Under your skin
Namn | Under your skin |
Produkt | Hud- och hårvård |
Ursprungsland | Sverige |
Prisklass | Medel |
Så blev Under your skin.se till
Som för de flesta hudvårdsmärken började drömmen om Under your skin med en vision om bättre hudvård för folket. Mor och dotter Hahn, Christina och Lovisa, var övertygade om att det man smörjer in huden med går rakt in i kroppen. De vill därför skapa en hudvårdsserie med rena och naturliga ingredienser som kroppen skulle må bra av. Resultatet blev Under your skin.
Duon hade reagerat på att kemikalier som sedan länge förbjudits i livsmedelsindustrin fortfarande var tillåtna i hudprodukter. Detta ville de inte stå bakom. Med mottot “du är vad du smörjer” som ledstjärna bestämde de sig för att revolutionera hudvårdsindustrin.
I samma anda som Frank Sinatra sjöng “I’ve got you under my skin” fokuserade även Christina och Lovisa på vad som fanns under huden. Tanken var dock mer “you got ME under your skin”, det vill säga att det man har under huden ska man vara rädd om – sig själv. Via under your skin.se började mor och dotter sälja vältestade produkter med löften om att dessa skulle vara vänliga både mot det yttre och det inre.
Under your skin – från Stockholm till världen
Under en period var Stockholm den främsta platsen för Under your skin. Med kontoret placerat i just Sthlm var det inte konstigt att fokus främst låg på Sverige. Idag levererar Under your skin även internationellt och steget ut i världen är därmed taget. Märket gick från “Sweden” till “the world” och deras unga VD Lovisa Hahn blev snabbt känd utanför de svenska gränserna.
Förklaringen till varför Lovisas och Christinas märke fick just namnet “Under your skin” är inte speciellt svår att lista ut. Som tidigare nämnt var det just det som händer under huden som var deras stora fokusområde, så detta namn var ganska givet. Hudvårdsmärket kom dock, genom detta namn, att kunna förväxlas med mycket annat med liknande titel. En av dessa, som dyker upp om någon googlar Under your skin song, är en låt av Molly Sandén. Även Sid Rosco har nyttjat titeln till en sång som går att ladda ned som mp3. Den brittiske kändisen Russel Brand nosar dessutom på namnet i titeln på sin Podcast “Under the skin” och Sabine Durrant har skrivit en bok som heter just Under your skin.
Under your skin – nu shampoo och mycket mer
Trots att Under your skin började som ett hudvårdsmärke kom företaget snabbt att utöka sitt sortiment. 2023 är produkterna betydligt fler än vad de var från början och innehåller nu även hårvård. Produkterna kan alla stoltsera med att vara fria från parabener, mikroplaster och silikoner. Allt för att gå i linje med grundtanken bakom Under your skin. För den som vill ge sitt hår samma skonsamma behandling som huden har det utvecklades en hårserie:
- Hair growth shampoo och balsam med uppdraget att främja hårets tillväxt på djupet. Dessa produkter utlovade även förebyggande hjälp mot håravfall.
- Detox shampoo med thistle yuzu. Ett schampo som lovar att användaren inte behöver tvätta håret lika ofta.
- Hair serum som komplement till Growth-serien. Ännu ett steg i arbetet med att få ett friskare och tjockare hår.
- Hair oil som ska skydda mot värme, ta bort friss och reparera håret.
Även barn ska kunna dra nytta av Under your skins hudvänliga produkter. Såväl en babyolja som en babykräm och babywash har lagts till i sortimentet och har därmed gjort Under your skin till ett märke för hela familjen.